marmorkirkens HAVER

Vild med vilje

I Marmorkirken er vi vilde med den vilde natur. Vi ønsker at kirkernes haver bidrager til biodiversitet; til varieret blomstring og mange forskellige arter, da det giver bedre levevilkår for byens insekter og fugle.

Bier, sommerfugle og andre flyvende insekter foretrækker de vilde planter, hvis blomster gennem årtusinder er blevet tilpasset insekterne. Derfor har vi skabt fire haver med vild og mangfoldig bynatur uden brug af gødning og sprøjtemidler. En frodig blanding af buske og vilde, oprindelige planter fra den danske natur - et rigt og varieret tæppe af tidlige og sene blomstrende planter.

Ind imellem det grønne ses kapitæler og bygningsfragmenter som ikke blev anvendt i den endelige opførelse af kirken.
Vi håber du vil nyde haverne.

Marmorkirkens haver bugner af vilde blomster.
Sidste sommers engblomster stod i fuldt flor frem til sensommeren og vi kunne plukke den sidste buket i starten af december!.
Udover sommerfuglebuskene og minisyrenerne har vi indtil videre spottet følgende arter:
Katost, Påskeliljer, Pinseliljer, Perlehyacint. Gul Lærkespore, Følfod, Krokus, Morgenfrue, Skovjordbær, Kamille, Rødkløver, Brombær, Storkenæb, Perikon, Klinte, Nældeklokke, Mosebunke, Kornblomst, Røllike, Margerit, Valmue, Gederams og Daucus Carota Dara.

+PcopP2MRQqZNe0CNGsM+A.jpg
2F515341-8ECE-4E06-A9AB-5D009C395463.JPG